TEST: Jeep Compass 1.4 MultiAir
Tenhle fešák brázdí naše silnice od července 2017. Zvenku se svou maskou jasně hlásí mezi partičku jeepů. Zvlášť dvoubarevná verze s černou střechou je super. Posunuje design zas o level výše. Mohutná maska hlásí, jsem Američan. Ale interiér obrací. Usedni, rozmazlený Evropane, tady se ti bude líbit.
Nový Compass vychází z italské platformy, kterou má i Fiat 500X, takže Itala v sobě prostě nezapře, alespoň co se designu interiéru týče. I jízdní vlastnosti jsou nekompromisně evropské. Od Jeepu byli všichni dlouhou dobu zvyklí na surové a hranaté interiéry, ale tomu odzvonilo.
Jeep Compass
Po usednutí do Compassu je to hned znát. Jsou v něm měkčené plasty a spousta přihrádek na serepetičky a malovátka. Sedačky jsou příjemné a na menší postavu i dobře nastavitelné. Ovládání je pro Evropana intuitivní, vše je tam, kde má být. Příjemně čitelný displej mezi budíky a taky ten s navigací jsou moc fajn.
Věnec volantu sedne parádně do ruky. Jak příjemným materiálem, tak svou tloušťkou a průměrem věnce, který je tak akorát. S tímhle autem se nebude chtít člověk nikdy rozloučit. Jeep zahájil jeho prodeje na českém trhu limitovanou Opening edition.
Compass pohání nejsilnější benzínový motor o objemu 1,4 litru, výkonem 170 koní a s 250 Nm točivého momentu. SUV těžké 1600 kilogramů to z 0 na 100 zvládne za 8,5 vteřiny. Jde o čtyřkolku s připojitelnou zadní nápravou a automatickou devítistupňovou převodovku.
Na každý povrch to pravé
Compass překvapuje v první řadě svými jízdními vlastnostmi na asfaltových cestách. Je to SUV s velmi schopným a agilním podvozkem, který přesto zůstává pohodlný. Auto se příliš nenaklání a řízení je hodně přesné a má příjemnou odezvu. Tenhle Jeep toho zvládne hodně i v terénu.
Určitě mnohem víc než většina jeho konkurentů. Má mnoho režimů určených právě pro jízdu v terénu. Na každý povrch lze najít to pravé. Člověk doslova cítí, jak vůz mění své chování. Pod kapotou tohoto modelu bije nejsilnější benzinová motorizace, zmíněná oturbená čtrnáctistovka se 170 koňmi. Nejsilnějším a nejdynamičtějším ale asi bude přeplňovaný vznětový dvoulitr.
Když člověk ví, ve kterých otáčkách je těch 170 koní schovaných, dokáže autu dodat i příjemnou dynamiku. Negativně překvapí spotřeba. Ta papírová činí 6,9 litru na 100 kilometrů. Majitelé tohoto modelu však hlásí, že apetit auta nepadá pod 9 litrů. I přes to je jízda v Compassu je zábavná, pohodová a příjemná.
Základní technické údaje
Výkon: 170 koní (125 kW) v 5 500 ot./min
Točivý moment: 250 Nm v 2 500 ot./min
Převodovka: devítistupňová automatická
Maximální rychlost: 200 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 9,5 s
Průměrná spotřeba (udávaná): 6,9 l/100 km