Subaru XV – recenze, rozměry, cena
Subaru představilo modernizovaný univerzální crossover XV teprve nedávno. Ačkoli ho výrobce předurčil do městského prostředí, XV se neztratí ani v terénu. Co vše Subaru XV nabízí kromě pokročilé asistenční technologií EyeSight?
Subaru XV (na některých trzích známé také jako Crosstrek) je kompaktní crossover SUV vyráběný japonskou automobilkou Subaru. Poprvé byl představen v roce 2012 a od té doby prošel několika aktualizacemi a modernizacemi.
Jednou z klíčových vlastností Subaru XV je jeho standardní systém pohonu všech kol, který zajišťuje vynikající trakci a stabilitu v různých jízdních podmínkách. Model XV je také známý svým robustním, outdoorovým vzhledem a stylistickými prvky.
Spojení s hvězdami
Exteriér auta trochu připomíná zvednutou karoserii rodinného kombi. To však tvoří jeho specifický design. Modernizované XV výrobce lakuje i do dvou zajímavých nemetalických barev. Jsou jimi šedá khaki a oranžová Sunshine.
Designéři sladili vzhled s rodinou Subaru, tedy žádná divočina, ale spíše konvenční provedení. Na prvním místě je tu bezpečnost a praktičnost. Tomu pomáhá i nová globální platforma značky. Ochrana posádky vzrostla o 40 procent. Ke zlepšení viditelnosti v noci přispěla i adaptivní LED světla.
Test subaru XV – nadupané rodinné kombi
Přepracovaný interiér zaujme masivním multifunkčním volantem. Tři obrazovky servírují řidiči cenná jízdní data, včetně polohy kol, adheze a stavu asistenčních systémů. Dotykový panel uprostřed s rozhraním Subaru podporuje konektivitu s iOS a Android. Pomocí integrované aplikace Starlink si může člověk přečíst i aktuální zprávy, předpověď počasí nebo si pustit oblíbenou hudbu.
Na své rozměry nabídne XV hodně prostoru pro posádku. Ani cestující vzadu se nebudou cítit stísněně. Standardní zavazadlový prostor je poměrně malý. Konstruktéři ho však navrhli v téměř hranatém tvaru, proto deklarovaných 385 litrů využije každý naplno.
XV dostalo tradiční symetrický pohon 4×4 a plochý řadový čtyřválec. Díky tomu má crossover těžiště nízko u země. V praxi je stabilnější a drží stopu v zatáčkách. Jde o kompaktní SUV pro opravdové řidiče. S režimem X-Mode simulujícím redukci a světlou výškou 220 mm zvládne i náročnější cesty, les a mírný terén.
Pohonná jednotka se zdvihovým objemem 1 600 ccm je naladěná na výkon 114 koní a poskytne 150 Nm síly. Motor pracuje výhradně s variátorem CVT. Pokud byl někdo zvyklý brzdit motorem, bude se muset naučit posunout řadicí páku doleva na režim L. Tehdy motor zvýší otáčky a XV citelně zpomalí. V opačném případě auto pozvolna plachtí. Pro lepší jízdní zážitek by řidiči určitě uvítali možnost manuálního řazení přednastavených rychlostí.
S řidičem v kabině váží XV necelých 1 600 kilogramů. Motor jde poměrně snadno do otáček, což má za následek zvýšenou spotřebu. V průměru jde o 8,5 litru. Atmosférická šestnáctistovka pozvolna ztrácí dech až od vyšších, dálničních rychlostí. Tohle auto prostě nepatří jen do města. Naštěstí je v nabídce také benzínový dvoulitr.
Řidičovi druhé oči
Na trhu je mnoho autonomních systémů, nicméně EyeSight vyladili japonští inženýři na slušnou úroveň. Vestavěné kamery snímají okolí vepředu a vyhodnocují situaci okolo. Tyto oči umí dokonce rozeznat brzdová světla, proto reagují takřka okamžitě. Největší pohodlí pocítí řidiči na dálnici. Kombinace adaptivního tempomatu, aktivního vodiče v jízdních pruzích a bdělého strážce EyeSight poskytuje plný komfort na cestách.
Samotný tempomat jde nastavit na čtyři úrovně zrychlení. Celkové naladění EyeSightu nechává do poslední chvíle rozhodnutí na řidiči a pak teprve zasáhne. Kamery však neustále monitorují jízdní pruhy a systém upozorňuje na vybočení. Zmíněnou funkci jde vypnout na stropním panelu, nicméně na přístrojovém štítu bude neustále svítit rušivá oranžová kontrolka.
Automobilka se vytasila s kompaktním crossoverem, ale stvořila řádné rodinné kombi na vyšším podvozku. Díky zastavění osvědčeného pohonu všech kol a motoru boxer si nový model zachoval tradiční Subaru feeling. Auto se hodí ke všem, kteří vyznávají aktivní životní styl. XV je zkrátka poslušný parťák na cesty, který si zaslouží čas od času pořádně vyvenčit.
Subaru XV – rozměry
Subaru je přiměřeně široké, takže v interiéru je dostatek místa a čtyři dospělí se v něm snadno přepraví v relativním pohodlí, ale pátá osoba nebude příliš nadšená z toho, že jí do prostoru pro nohy zasahuje převodový tunel.
Svažující se linie střechy však mírně omezuje prostor nad hlavou velmi vysokých cestujících, které nepotěší ani hrb ve stropě pro umístění střešního okna – ten sice neomezuje prostor nad hlavou, ale může bránit výhledu dopředu.
Loketní opěrka mezi oběma zadními sedadly je vybavena držáky nápojů a další dvojice je vpředu, spolu s úložnými prostory ve všech čtyřech dveřích. Stojí za zmínku, že dveře se otevírají obzvlášť široce, což usnadňuje nastupování a vystupování méně pohyblivým osobám.
Subaru XV – cena
Cena nového Subaru XV se pohybuje kolem 600 000 Kč. Alternativy vozidel Subaru XV se cenově mohou pohybovat kolem půl milionu korun.
Celkově je Subaru XV spolehlivý a schopný crossover SUV, který je vhodný pro jízdu na silnici i v terénu. Nabízí pohodlnou jízdu a širokou škálu pokročilých bezpečnostních a technologických prvků. Mezi velmi oblíbené SUV patří také Lada Niva, Honda CR-V, nebo Renault Captur.
Základní technické údaje Subaru XV
Celkově lze říci, že Subaru XV je solidní volbou pro ty, kteří hledají spolehlivé a všestranné vozidlo pro své dobrodružství v městských i terénních podmínkách. Toto jsou jeho základní technické údaje:
- Motor: zážehový atmosférický čtyřválec BOXER
- Objem: 1 600 cm3
- Výkon: 84 kW (114 k) při 6 200 ot./min.
- Točivý moment: 150 Nm při 3 600 ot./min.
- Rychlost: 175 km/h
- Zrychlení 0–100 km/h: 13,9 vteřin
- Spotřeba v l (město/mimo město/kombinovaná): 7,9 / 5,6 / 6,4
- Světlá výška: 220 mm
- Pohotovostní hmotnost: 1 483 – 1 523 kg
- Rozměry: 4 465 x 1 800 x 1 615 mm
- Rozvor: 2 665 mm
- Objem zavazadlového prostoru v l: 385 / 1 310
S jeho robustním designem, vynikajícím výkonem a technologiemi pro bezpečnost a pohodlí v jízdě nabízí Subaru XV skvělou kombinaci stylu, funkčnosti a spolehlivosti.