Kdy koupit nový iPhone, iPad nebo MacBook? Aktualizace Applu jsou pravidelné, pomůže ale průvodce
Vždy je možné počkat na novější model. Toto pravidlo na jednu stranu zdůrazňuje extrémně rychlé stárnutí elektroniky a nesmyslnost příliš vysokých investic. Na druhou stranu se jím pochopitelně nelze řídit, protože vede k nekonečnému čekání.
Apple má poměrně stabilní kalendář, podle něhož aktualizované verze produktů vydává, na internetu jsou ale dostupní také průvodci s radami, kdy co koupit a kdy ne.
Tím nejznámějším a nejspíš i nejdůslednějším je MacRumors Buyer’s Guide. Úzce sleduje kompletní produktovou řadu značky, přičemž v centru pozornosti stojí pochopitelně datum, kdy zařízení vstoupilo na trh a množství času, které od té doby uběhlo.
Právě zde je podstatná nabízená historie představování nových verzí produktů, která je zprůměrována a předpokládá tak, kdy se nejspíše na trhu objeví nejnovější iPhone, IPad či Apple Watch.
Každý telefon, tablet, laptop a další tak má vedle sebe malou barevně označenou ikonku, která jeho nákup doporučuje, schvaluje, upozorňuje na možný konec cyklu a nebo před ním přímo varuje.
I když byla každá verze uvedena v jiné době, většinou je mezi nimi přibližně stejná prodleva. iPad Pro tedy v současnosti příliš nemá smysl kupovat a mělo by se vyplatit buď počkat na slevu té stávající nebo rozšířené schopnosti nových modelů.
Apple sleví až po uvedení nového modelu
Cykly aktualizací jsou u Applu specifické jak svou četností, tak vývojem cen. Přesněji řečeno – prakticky žádný cenový vývoj nenastává. Apple v průběhu roku prodejní ceny MacBooků, iPhonů, iPadů ani dalších produktů s výjimkou velmi omezených akcí vůbec nesnižuje.
Slevy nastávají až při vydání nové verze. Klasicky prémiová značka elektroniky klasicky neprodává nižší třídy produktů, ale pouze zlevněná zařízení z předchozího roku.
Ačkoliv průvodce u každého produktu nabízí také seznam spekulací o jeho příští verzi, nedokáže komplexně zachytit dlouhodobější vývoj technologie. Prakticky nikdo si každý rok nepořizuje nový MacBook, snad jen naprosté minimum si koupí nový iPad za dvanáct měsíců od toho předchozího.
Velká část lidí upustila také od každoroční aktualizace iPhonu. Podstatné jsou proto nejen zajímavé funkce novějších modelů, ale také jejich potenciál vydržet co nejdéle.
V současnosti nicméně platí, že tento potenciál je u většiny produktů velmi vysoký. Zatímco totiž před několika lety iPhony rychle stárly kvůli omezenému výkonu, dnes se jsou schopny vyrovnat i mnoha MacBookům. Proto například prodeje telefonů Applu v poslední době spíše stagnují nebo klesají.
IPady jsou pak používány ve velké míře zejména ke konzumaci obsahu, což příliš vysoký výkon nevyžaduje. Mnoho uživatelů si tak i s nižším modelem tabletu vystačí několik let.