Nástup do práce – problém se školkou pro dítě

S narozením dítěte matka nastupuje na rodičovskou dovolenou, která z pravidla končí dovršením 3. roku dítěte. Zaměstnavatel v této ochranné době nesmí matku na mateřské vyhodit z práce. Co dělat v případě, kdy matce končí rodičovská dovolená 3 měsíce před tím, než dítě nastupuje do školky? Může se stát, že zaměstnanec sdělí matce, že pro ni nemá práci?

Rodičovskou dovolenou je podle § 196 zákoníku práce povinen zaměstnavatel poskytnout v rozsahu, v jakém zaměstnanci žádají, ne však déle než do doby, kdy dítě dosáhne tří let. Po třetím roce věku dítěte se tak již nejedná o čerpání rodičovské dovolené, ale o poskytnutí pracovního volna bez náhrady mzdy.

Má-li rodič zájem zůstat s dítětem doma i po dovršení tří let věku dítěte, má možnost požádat zaměstnavatele o poskytnutí neplaceného pracovní volna. Nejedná se však o ztrátu zaměstnání. Pokud zaměstnanec tedy oficiálně ještě nepožádal, určitě tak musí učinit, nejlépe písemně. Důvodem bývá především případ, kdy se nedostalo do školky. 

Pokud zaměstnanec prokáže, že nemůže konat práci pro důležité překážky (právě například neumístění dítěte do předškolního zařízení), je zaměstnavatel povinen podle § 199 zákoníku práce toto pracovní volno ve stanoveném rozsahu poskytnout.

Podle § 47 zákoníku práce má zaměstnavatel povinnost po skončení rodičovské dovolené (případně po vyčerpání neplaceného pracovního volna) přidělovat zaměstnanci práci podle pracovní smlouvy. Nemusí se tedy jednat přímo o původní práci a pracoviště.

Nemá-li zaměstnavatel ani práci odpovídající pracovní smlouvě, je možné navrhnout zaměstnanci dohodu o změně pracovní smlouvy a zařadit jej někam jinam.

Ze zákona mají osoby pečující o dítě do 15 let věku nárok na zkrácený úvazek a i toto snížení pracovní doby může mnoha matkám usnadnit přechod z rodičovské/mateřské dovolené.

Pokud se však zaměstnanec se zaměstnavatelem na změně pracovní smlouvy nedohodnou, přichází v úvahu skončení pracovního poměru, v tomto případě s nejvyšší pravděpodobností z důvodu nadbytečnosti podle § 52 písm. c) zákoníku práce. V takovém případě však náleží ze zákona odstupné a vyplacení příplatků za přesčasy.

Nástup do práce – obecně 

Nástup do nového zaměstnání může být vzrušující i nervy drásající. Chce-li člověk udělat dobrý dojem, měl by se naučit vše potřebné a vykročit správnou nohou. Zde je několik tipů, které člověku pomohou úspěšně začít v novém zaměstnání.

Nejprve by si člověk měl vyhradit nějaký čas na to, aby se se seznámil se svou novou funkcí a s očekáváními zaměstnavatele. Promluvit si s nadřízeným a kolegy, aby lépe pochopil, co se od něj očekává, je také ideálním řešením. Alespoň se tak předejde případnému problému s nadřízeným.

Dalším tipem je se seznámit s firemní kulturou a jejími hodnotami. Každá společnost má svou vlastní kulturu a hodnoty. Ideální je věnovat čas tomu, aby se člověk seznámil s týmem, se způsobem, jakým pracuje, a se způsobem, jakým mezi sebou kolegové komunikují. Je důležité znát kulturu, aby do ní nový zaměstnanec mohl zapadnout a být úspěšný.

Nejdůležitějším bodem je udělat dobrý dojem. Prvních několik dní v novém zaměstnání je skvělou příležitostí představit se a udělat pozitivní dojem. Je dobré nepodcenit vhodné oblečení, být přátelský a profesionální a dbát na dochvilnost. Vhodné může být i donesení pracovního posudku z bývalé práce, aby zaměstnavatel získal lepší představu o novém zaměstnanci.

Nový zaměstnanec by se měl aktivně zapojovat do své práce. Je žádoucí být aktivní a převzít iniciativu a nečekat, až mu někdo řekne, co má dělat. Zapojit se do projektů a činností, nabídnout pomoc, když je potřeba, a nebát se riskovat a dělat chyby.

Nástup do nového zaměstnání může být skličující zkušeností. Se správným přístupem a přípravou však může nový zaměstnanec vykročit správnou nohou a být v nové funkci úspěšný.