Proč si založit blog a ne třeba jen Facebook?

Mnoho lidí se dnes rádo oddává modernímu fenoménu blogování. Skrze blog lidé vyjadřují svoje názory, pocity, nálady, ale například i postřehy z cest, akcí, výletů a podobně. Na blogu se můžeme dozvědět i mnoho zkušeností, jelikož nesčetně blogerů rádo přispívá na svůj blog různými tutoriály, návody a triky na různé technologie a další.

Blog je prostě takový internetový zápisník, ale pozor. Nekonkuruje mu Facebook? Na co si zakládat blog a ne jen Facebook? Proč si vůbec blog zakládat?

Rozdíl mezi blogem a Facebookem v konečném důsledku nemusí být zas tak velký. Pokud jej skutečně chceme jen využít na svoje pocity a názory, tak nám většinou poslouží i statusy na Facebooku, případně rozsáhlejší texty v poznámkách a podobně.

Tak i tak je Facebook určitě konkurencí blogům, ale malou. Samotný Facebook nedokáže zastoupit skutečný blog. Facebook je sice možná rychlejším zdrojem informací, možná je méně náročný na údržbu a možná je i pro někoho lepší, ale rozhodně se nevyrovná kouzlu vlastního blogu. V čem ta kouzla spočívají?

Kouzla vlastního blogu, aneb co blogem říci…

Blog je samostatný web. V konečném důsledku se na něm dá podniknout cokoliv. Kromě psaní článků je pro blogy velice oblíbená například banka free obrázků, fotogalerie plná fotografií z cest a podobně, či třeba hlasování v anketách, pokud se chce člověk dozvědět i názor čtenářů.

Žádnou novinkou nejsou ani videa. Existují i tzv. videoblogy, kterým je například známý videocast Digit.cz. Předpokládejme však, že blog chce majitel psát ručně, podobně jako například statusy na Facebooku, tak ho oproti sociální síti neminou například odkazy, či jednoduché formátování textu, včetně jeho dodatečné úpravy a podobně.

Oproti poznámkám na Facebooku se článek na blogu může lišit například již zmíněnými funkcemi (fotogalerie, ankety…), ale i třeba hodnocením článků, jejich tříděním do sekcí, štítkováním (tagováním) a podobně.

Právě rozdělení článků a jejich tagování je pro čtenáře velmi důležité. Pro blog je to jakýmsi rozcestníkem a čtenář tak může články lehce filtrovat. Navíc tak může blog vést více směry a krom názorů může na jednom blogu být více témat a zaměření webu.

Například může vedle cestopisů obsahovat návody. Dají se tam vkládat osobní úvahy, ale vše se musí vkládat tak, aby se čtenář lehce vyznal a četl jen to, co chtěl. Dále je čtenáře možné na blogu pozdržet doporučením dalších článků podle zadaných štítků automaticky, či ručně.

Další možností mohou být žebříčky, kde se články mohou řadit podle přečtení, hodnocení, či počtu komentářů a podobně. Možností jsou desítky, možná stovky.

Blog se tedy může stát Vaším internetovým místem k „vypsání„, či k ponaučení ostatních. Můžete jej vést několika směry a můžete tak oslovit klidně tisíce čtenářů. Dokáže toto Facebook, kde oslovíte povětšinou jen svoje přátele a určitě ne všechny a ne tak dobře, jako na blogu?

Jak si ale blog založit a co k tomu potřebujete…

Založit si dnes blog je něco velmi jednoduchého. Existuje několik služeb, které se na to specializují a nabízí velmi kvalitní blogovací rozhraní, včetně mnoha přizpůsobení a výsledek může skutečně stát za to. Je to zdarma, rychlé a efektivní.

K dispozici nám mohou být ale i redakční systémy. Na tomto webu jsme předvedli například systém WordPress, který je oficiálně určen pro blogování, ale využit může být pro jakýkoliv druh webu. K tomuto systému navíc existují tisíce doplňků, včetně dříve uvedených hodnocení článků, nabízení podobných a dalších článků a všechny jsou dostupné zdarma. Lehce se zde tvoří fotogalerie, či ankety a další funkce.

Je k tomu však potřeba vlastní hosting, který nabídnou free služby typu Webzdarma.cz, IC.cz a další. Dá se však do svého blogování i investovat a zakoupit si vlastní doménu. Ta dnes stojí přibližně 250 Kč. Rozepsali jsme se o tom například v tomto článku. Instalace blogu trvá chvilku, jeho vytvoření je lehké a za chvilku člověk může psát články.