Jak se nenechat zničit, když Apple okopíruje produkt

Být populárním a úspěšným vývojářem iOS či Mac aplikací je jistě pocit, který vyvolává zadostiučinění. Přílišná popularita a příliš viditelný úspěch ale mohou pro tvůrce softwaru představovat i nebezpečí, o čemž se důkladně přesvědčili tvůrci aplikace Astropad. Apple totiž v červnu na WWDC představil vlastní funkci Sidecar, kvůli které se autoři aplikace Astropad rázem ocitli na pokraji propasti.

Astropad je vývojářské studio, které stojí za stejnojmennou aplikací pro kreslení na iPadu. Firma ale zároveň stojí i za hardwarovým nástrojem nazvaným Luna Display, který umožňuje pohodlné propojení iPadu s Macem tak, aby tablet mohl složil coby šikovný sekundární displej k počítači se schopnostmi špičkového grafického tabletu.

Astropad si se svým hardwarovým řešením vysloužil ohlas, protože hardwarový dongle zajišťuje spolehlivý přenos bez viditelné časové odezvy, a to i například při přehrávání videa ve vysokém rozlišení.

WWDC jako strašák

Vývojářská konference WWDC je bezesporu svátkem pro všechny nadšené fanoušky Applu. Pro vývojáře ale tato konference může znamenat také bezprostřední ohrožení jejich živobytí. Na WWDC Apple každoročně představuje nové funkce svých systémů iOS a macOS a není tak úplně výjimkou, že si firma při představování novinek nějakou tu funkci vypůjčí od nezávislých vývojářů a zabuduje ji přímo do svých operačních sytémů.

Mnoho inovací přichází od malých vývojářů a v minulosti se již mnohokrát ukázalo, že Apple ani další technologičtí giganti se nijak nezdráhají jejich nápady využít.

Pro tým 13 nadšenců tedy bylo logicky zdrcující zprávou, když Apple představil vlastní funkci integrovanou přímo do macOS Catalina, která umožňuje právě připojení iPadu k Macu a jeho využívání coby sekundárního monitoru se schopnostmi grafického tabletu.

Pohled na Applem představovaný Sidecar pro tento zhruba tucet zapálených vývojářů znamenal výsměch, jako kdyby si zásluhu za jejich několikaletou práci rázem přivlastnil někdo jiný.

Pokud totiž Apple projeví o některou funkci či aplikaci zájem, obvykle s vývojáři začne jednat pod striktní dohodou o mlčenlivosti. Šéfka marketingu Astropadu se proto rozhodla o své zkušenosti podělit a vytvořila šest tipů, které by mohli ostatním vývojářům pomoci se na podobnou situaci připravit.

1. Identifikujte hlavního konkurenta

Prvním z tipů vycházejících ze zkušeností Astropadu je identifikovat své hlavní konkurenty. Astropad za ně považoval firmy, které dělají podobné věci. Ukázalo se přitom, že mnohem zásadnějším soupeřem je firma, která vyvíjí platformu, na níž Astropad funguje, Apple.

Od konkurence se totiž vývojářské studio vždy může nějak odlišit a porazit jej, pokud má lepší produkt, spravedlivější pricing a podobně. Proti bezplatné nativní funkci, která je zabudovaná přímo do systému, se ale bojuje velice těžko.

Apple s Astropadem navázal úzký vztah a zval si vývojáře Astropadu k sobě do kanceláří, kde si nechával produkt Astropadu předvádět. Firma Tima Cooka zároveň vývojářům nabízela pomoc ve všech problémech, ať už šlo o problémy technologické nebo byznysové.

Apple rovněž od Astropadu nakoupil hardware za tisíce dolarů. Ukázalo se ale, že zájem technologického giganta o produkty Astropadu byl nakonec trochu jiného ražení, než si vývojáři malovali.

2. Diverzifikujte portfolio

Astropad vývojářům rovněž radí, aby nespoléhali jen na jeden klíčový produkt. V případě Astropadu novinka Applu systémová novinka Sidecar tvrdě zaútočila na zmíněný hardwarový produkt Luna Display pro spolehlivé propojení Macu a iPadu.

Firma má tedy velké štěstí, že se může opřít o svůj druhý produkt – grafickou aplikaci Astropad Studio. Ta firmě umožňuje finančně přežít, dokud se v Astropadu nerozhodnou, co dál.

Diverzifikace portfolia zní jako logická věc. Pro malé startupy ale může být nesmírně těžké budovat další produkt v momentě, kdy se stále lopotí s vytvořením a prosazením toho prvního. I tak ale Astropad radí, ať firmy nikdy nesází vše jen na jednu kartu.

3. Vytvořte kulturu experimentování

Jako v každé firmě, i ve vývojářském studiu je potřeba postavit si správný tým. V situaci, ve které se nachází Astropad, je klíčové, aby byl tým připraven experimentovat a rychle změnit kurz. Je zkrátka důležité, aby se lidé nesložili v momentě, kdy se budoucnost stane náhle nejistou, k čemuž je potřeba jistá zvědavost a ochota experimentovat.

K tomu, aby byla podobná kultura experimentování vytvořena, je důležité rozběhnout vedle hlavního existujícího produktu také práci na různých vedlejších projektech. Hrát si v laboratoři, vytvářet nové koncepty a prototypy, to vše je cesta, jak vytvořit tým, který má šanci se vypořádat se zlomovou změnou a přizpůsobit se novým podmínkám.

4. Jděte za svými zákazníky

Astropad svůj produkt dlouhodobě stavěl okolo zařízení od Applu, protože vývoj produktů Astropadu doposud hodně závisel na Objective-C a API Applu. Ačkoli vývojáři pro svůj produkt viděli potenciál i na Windows, dosud prioritizovali Mac a iOS, protože to zkrátka v danou chvíli bylo snazší a na trhu byl stále prostor k růstu. S příchodem funkce Sidecar se ale vše mění.

Apple dostal Astropad do situace, kdy se firmě otevírá nová příležitost, v rámci které se nyní vývoj plně zaměří na kreativní profesionály využívající Windows. Za zákazníky je zkrátka potřeba si dojít. V Astropadu zjistili, že zaměřit se jen na jednu platformu je nebezpečné. Vývojáři se nyní rychle přeučují na programovací jazyk Rust a prioritou je nyní expanze na Windows.

5. Ukažte, že to nevzdáváte

Po představení macOS Catalina se objevilo mnoho zpráv, že příchod funkce Sidecar činí řadu aplikací zaměřených na využívání iPadu coby sekundárního displeje zbytečnými. Astropadu či aplikaci Duet Display byl předpovídán rychlý konec.

V Astropad se proto trochu oklepali z počátečního zdrcení a publikovali zprávu o tom, že firma rozhodně nekončí a do budoucna má velké plány. Firma navíc sdělení podtrhla vydáním aktualizace pro Astropad i Luna Display, která přinesla vylepšený výkon i UX.

Je tedy důležité ukázat optimismus a svým zákazníkům dokázat, že firma ani samotný produkt nekončí a stále se je, na co těšit.

6. Specializujte se tam, kde Apple cílí na masy

To, že Apple okopíruje něčí produkt či funkci, je na první pohled samozřejmě špatnou zprávou. Na druhou stranu, je to jasný signál toho, že o danou věc lidé stojí a je pro ni na trhu místo. A jelikož Apple cílí na široké masy lidí, i pomyslná stříbrná medaile může pro Astropad a další vývojářská studia s podobným zážitkem znamenat solidní úspěch na trhu.

Ačkoli Sidecar od Applu svou základní funkcí útočí přímo na Luna Display, Apple rozhodně nenabízí širokou funkcionalitu a bohaté možnosti customizace, které nabízí grafická aplikace Astropad Studio.

Astropad se tedy může dále specializovat na kreativní profesionály a jelikož ti mají náročné a velmi specifické požadavky, firma stále může uspět. Sidecar sice uspokojí většinu běžných uživatelů, ale určitě ne všechny, na čemž chce Astropad stavět.