Google vládcem mapování. Ve Street View nasnímal již 16 milionů kilometrů silnic, ulic a cest
Služby Googlu používáme na denní bázi a mnozí si život bez nich dokáží jen stěží představit. Důležitou roli v našem životě na internetu hraje vyhledávač Googlu, jeho e-mailová služba, ale také mapová služba Google Maps. Ta je pro pohyb po městech ve velké části světa jasnou jedničkou, ať už do velikosti uživatelské základny nebo funkčnosti.
Jednou ze zásadních funkcí Google Maps je i zobrazení Street View. A právě pro Street View již Google zmapoval neuvěřitelných 16 milionů kilometrů silnic, ulic a cest.
Jak píše CNET, pokud by Google měl maskota, nejspíš by jím bylo právě ikonické auto s logem společnosti, ověšené kamerami, které zachycují 360stupňový pohled na okolí. Funkce Street View byla v rámci Google Maps spuštěna už v roce 2005 a auta Googlu jsou od té doby na svých cestách za mapováním pravidelně potkávána po celé zeměkouli.
Google vůbec poprvé v historii zveřejnil, kolik zemského povrchu již tato speciální auta doplněná o pěší pozorovatele se speciálními batůžky (takzvané trekkers) zmapovala. Fotodokumentace Street View v dnešní době obsahuje již na 16 milionů kilometrů, což je vzdálenost, kterou by člověk urazil při více než 400 výletech okolo celé Země.
Společnost vedená Sundarem Pichaiem se zároveň pochlubila, že nashromáždila satelitní snímky již takřka 60 milionů kilometrů čtverečních kilometrů zemského povrchu. Lidé si tak shora mohou procházet obrázky 98 % lidmi obydlené pevniny. Aplikace Google Earth, která je dnes již integrována přímo do Google Maps, tedy uživateli poskytne skutečně takřka dokonalý přehled o tom, jak povrch planety vypadá.
Produktový ředitel Google Maps Ethan Russell se k úspěchu v podobě takto rozsáhlé sbírky podkladů vyjádřil, že obrazový materiál je základem všeho, co firma na tomto poli dělá. „Přemýšlíme o tom jako o naprostém základu celého procesu vytváření map,“ vysvětlil Russell.
Rozsáhlá zásoba snímků prostředí byla pro Google mimo jiné i cestou k tomu, aby mohl přinést funkci Live View, která uživatelům pomáhá se díky rozšířené realitě zorientovat v okolí. Když člověk například vyjde z metra, často je pro něj těžké určit, jakým směrem se má vydat, protože GPS nedokáže směr ve vztahu k poloze uživatele ihned určit. Zde přichází na scénu funkce Live View.
Díky Live View stačí se skrze fotoaparát rozhlédnout po okolí a Google Maps uživatele navedou šipkami promítnutými přímo do reálného obrazu ulice zobrazeného na displeji smartphonu. Něco takového by jen za využití GPS možné nebylo a Google zde využívá právě své snímky ulic, aby dokázal vyhodnotit, kde přesně se uživatel nachází a kam má fotoaparát namířený.
Údaj o tom, jak velkou část světa si již Google „nasnímal“, může být samozřejmě trochu zneklidňující z hlediska ochrany soukromí. Google svůj byznys model staví na pokud možno dokonalé znalosti uživatele a na prodeji cílené reklamy. A právě i Google Maps jsou prostředkem firmy, jak své příjmy v této oblasti maximalizovat.
Google skrze své mapy získává informace o lokálním kontextu, může skrze ně sledovat pohyb uživatele a v neposlední řadě v rámci nich může reklamu skvěle cílit. Na druhou stranu uživatel na oplátku získává skvělou službu, která jen těžko hledá konkurenci. Data jsou pro kvalitní službu základem a Google s nimi zkrátka umí pracovat, ať už ve svůj prospěch nebo i ve prospěch uživatele.
Apple jde při vývoji vlastních Map trochu jinou cestou a dle svých slov je staví primárně na principech soukromí a ochrany uživatele. Ačkoliv však do jejich vývoje investoval již miliardy dolarů, kvalita jeho mapových podkladů se těm od Googlu bohužel ve většině světa nepřibližuje.