Moderní bílou barvu aut vytlačuje šedá
Dávno pryč je doba, kdy majitelé aut toužili hlavně po výrazných barvách jako jsou žlutá, červená nebo modrá. In je už pár let kdysi obyčejná bílá. Tu teď ale podle zjištění automobilky Ford válcuje, světě div se, šedá.
Ford své zjištění pochopitelně založil na tvrdých číslech, která vypadla z jeho prodejů za loňský rok v Evropě. Ford of Europe obvykle zveřejňuje výsledky z dvaceti tradičních evropských trhů, do kterých patří i Česká republika. A když si porovnal zájem o jednotlivé barvy u zákazníků, kteří si auto pořídili, zjistil, že právě šedá barva vytlačuje z pozice nejžádanější bílou.
Šedá barva
Mimochodem automobilka aktuálně nabízí na evropském trhu osm různých odstínů šedé. A od začátku devadesátých let nabízela po celém světě dohromady víc než padesát odstínů šedé barvy. Šedá ale byla populární i na začátku rozmachu automobilového průmyslu. Slavné je prohlášení Henryho Forda o tom, že Model T se dá objednat „v jakékoli barvě, pokud to bude černá“. Při uvedení vozu na trh v roce 1908 však byla v nabídce i šedá.
Návrat k šedé prý souvisí s nejistotou
Podle psychologů se k šedé vrací lidé v dobách politické a ekonomické nejistoty. Když stoupá úroveň nejistoty, jako to bylo vidět po amerických volbách a Brexitu, mají tendenci uchylovat se k věcem, které jsou pro ně známé a ověřené. Proto je šedá tak populární.
Zároveň je to barva, která nevyčnívá. Nechává vyniknout sytější tóny. Módní experti se ale na věc dívají jinak. Šedá barva už nesymbolizuje nudu, prosazuje se v mnoha oblastech. Celebrity jako Rihanna nebo Cara Delevingne už si vyzkoušely obarvit vlasy na šedo.
Hashtag #GrannyHair má na Instagramu více než 250 tisíc příspěvků a řady modelingové agentury Elite nedávno rozšířila třiašedesátiletá šedovlasá modelka Lyn Slater. Navíc na přehlídkových molech jsou stále častěji vidět modelky se šedinami. Šedá ale nevyjadřuje jen styl a jistotu. Má taky intelektuální rozměr. Šedá je barvou intelektu.