SUV Bazar: Nissan Qashqai 2.0 dCi, 1. generace
Vedle obřích a mohutných SUV lze najít na trhu i menší crossovery, u kterých je vyšší světlá výška spíše estetickou záležitostí. To platí i o Nissanu Qashqai první generace. Jak po letech jezdí a co ho často trápí?
Nissan v roce 2007 vyslal malý crossover do boje proti tehdy populárním hatchbackům střední třídy. Byl to risk, který se ale vyplatil. Doslova trefa do černého.
Díky stoupajícímu zájmu o SUV se totiž stal Nissan Qashqai prodejním trhákem. Dokazuje to i množství ojetin, které se dnes prodávají v českých autobazarech. Je z čeho vybírat. Mezi další oblíbené SUV patří Honda CR-V.
Qashqai, jehož jméno je inspirováno iránským kočovným kmenem, sedí na podlahové plošině C konsorcia Renault/Nissan. Zážehové motory (1,6 l a 2,0 l) dodal sám Renault, vznětové (1,5 l a 2,0 l) Renault. Francouzská stopa je na autě cítit.
Vzadu byznys, vpředu rebel
Zvenku působí Qashqai zvláštním dojmem. Na první pohled vypadá auto poměrně malé. Na trhu s ojetinami lze najít dvě verze první generace. Faceliftová varianta působí sportovněji hlavně díky kulatější přídi a modernějším světlometům. Záď ale zůstala beze změn, což je škoda, protože modernější předek s usedlou zádí jednoduše neladí.
Dobře nepůsobí ani interiér. Všudypřítomné tvrdé plasty, nepříliš povedený volant, a celkově jednoduché zpracování vytvářejí laciný dojem. Uspořádání ovladačů je ale na druhou stranu promyšlené a plní svůj účel. Na poměry SUV je uvnitř také málo místa. Na pohodlné cestování ve více lidech toto auto bohužel není. Zadní sedadla nabízí komfort maximálně dětem. A kufr? Pro běžné užívání je dostatečně velký. Pozor ale na jeho dveře. Ty jsou totiž po otevření nebezpečně nízko.
Příjemnou jízdu kazí nepohodlné sedačky
Někteří řidiči mohou být překvapeni ze zvuku motoru. Na první poslech se zdá tichý. Bohužel samotná jízda už tak tichá není. Auto není nejlépe odhlučněno, a tak při vyšších rychlostech musí člověk mluvit víc nahlas, aby ho spolujezdci na zadním sedadle slyšeli.
Jízdní vlastnosti auta nejsou vůbec zlé. Řízení je přesné, se slušnou odezvou. Na nerovnostech auto sice trochu odskakuje, ale na pevném podkladu celkem tuhý podvozek vyniká. V zatáčkách pak výborně sedí i při svižnější jízdě. Dojem trochu kazí sedadla, ve kterých se po hodině jízdy člověk cítí nepohodlně.
Qashqai do terénu nepatří
Spolehlivost Qashqaie je průměrná. Poměrně brzy se na autě opotřebují silentbloky na zadní nápravě, a ta pak nepříjemně bouchá. Ani přední náprava není kdovíjak bytelná. Qashqai prostě není stvořen na jízdu v terénu. Odborníci také často upozorňují na těsnění kolem předního skla. Velmi často rychle zpuchří a do auta pak proniká vlhkost. Ta negativně působí na elektroniku uvnitř vozu. Mezi plusy tohoto vozu patří příjemné řízení, dobrá ergonomie, přehlednost přístrojů a také přijatelná spotřeba.