Renault Captur TCe 90 – test, recenze, problémy
Extravagant, říkají mu Francouzi. Je výstřední a bláznivý, trochu jako přepjatý mladík na střední. S ním jako by každé město byla noční Paříž. Úplně je vidět, jak projíždí tunelem Étoile pod náměstím Charlese de Gaulla. Je ale tenhle černý diamant víc než jen efektní vozítko pájené ve španělském Valladolidu?
Captur dokonale zhmotňuje neurčitý automobilový pojem, kterému média s výrobci vtiskli název crossover. Tohle prapodivné karosářské novum na pomezí SUV, MPV a zvýšeného hatchbacku u Renaultu slaví poměrně velký úspěch poslední čtyři roky.
Loni ho koupilo 217 tisíc Evropanů, což z něj udělalo desáté nejprodávanější auto na starém kontinentu. Podobně oblíbené auto je také Škoda Karoq, Lada Niva, nebo Subaru XV.
Renault Captur automat
Premiéru měl Captur v roce 2013 v Ženevě a letos francouzská automobilka na stejné a vpravdě nejdůležitější výstavě v Evropě ukázala svůj bestseller v pozměněné podobě. Captur omladil po čtyřech letech. Tedy jen letmo.
Drobný facelift upravil třeba nárazníky, přidal „céčkové“ diody denního svícení i novou exkluzivní výbavu Initiale Paris. Auto se teď hodně podobá většímu Kadjaru. Určitě spíš než menšímu Cliu. Zůstalo ovšem neměnné, že Captur dál nemá pohon všech čtyř kol. Renaultu to přijde zbytečné, a v případě auta určeného do stresu velkoměsta to dává samo sebou rozum.
Pokud je pro člověka důležitá zvýšená pozice za volantem, kterou slibuje malé SUV, Renault Captur ho osloví – sedí výše nad vozovkou než například ve Škodě Kamiq. Sedadlo, volant a pedály jsou v dobré linii, takže se nesedí v podivném úhlu. Na rozdíl od konkurenčních vozů, jako jsou Ford Puma, Kamiq a Volkswagen T-Roc, není k dispozici nastavitelná bederní opěrka.
Klimatizace se ovládá fyzickými ovladači, nikoli dotykovým displejem, což je dobře a omezuje to rozptylování na minimum. Ve většině modelů jsou standardní analogové přístrojové desky, které jsou nahrazeny 7,0 palcovým digitálním displejem ve vozech S Edition nebo 10,0 palcovým v modelech E-Tech hybrid a plug-in hybrid.
Renault Captur – recenze
Jako kompromis slouží poslední dva roky verze X-Mod se systémem trakce o třech volitelných nastaveních. Říkají mu Extended Grip. Ještě předtím tuhle vychytávku Renault uvedl na trh s outdoorovou edicí Capturu s emblémem norské oděvní firmy Helly Hansen. A jako vůbec první ho dostal už před lety Scénic. Extended Grip hlídá a omezuje prokluz kol kvůli zachování potřebné adheze ve všech podmínkách.
Nabízí režimy Road, Expert a Loose Ground pro čistě silniční jízdu až lehce terénní úmysly. Elektronická kontrola je ale opět především efektním doplňkem, výraznější off-road doping nenastal. Ve spolupráci s opravdu slaboučkou devítistovkou o výkonu 66 kW by Captur vskutku neměl vytáhnout kola z města. O 25 tisíc dražší dvanácistovka, navíc se šestikvaltem, je prostě minimum.
Slabší motor se hodí do výrazně lehčích a menších aut. Ostatně Renault ho dává jak do Clia, tak do Twinga. Captur se s tímhle tříválcem ale pere při každé akceleraci, úlitby v podobě slibované nižší spotřeby se navíc řidiči nedostává. Za šest, šest a půl litru pojede člověk jako šnek, což ukazují i Renault Captur předváděcí vozy.
Výstřední hezoun
Městské klikatice ovšem Captur opanoval. Do každé ulice nejprve nahlédne obskurně obřím znakem diamantu na kapotě a pak se jeden a čtvrt tuny vážící vyšší hatchback rozjede za svým cílem. Provokativní, leč takové elegantně uhlazené. Tohle auto je holt plné ambivalencí. I uvnitř.
Látkové sedačky s koženkou a nápaditým vzorem jsou vzorně stylové, bez zbytečných příkras. Šikovná je schránka u spolujezdce, je nesmírně objemná, pojme rozhodně víc než pár věcí v podobě dokladů, servisní knížky a tři kapesníčků s propiskou.
Jen se, pravda, nepříjemně vytahuje hluboko do spolujezdcových kolen. Lesklý středový panel na palubce se zase nesmírně snadno omatlá a kapsou na zádech sedadel propadne i větší kniha. Captur je prostě sám sebou, napůl hezoun, napůl přestřelené výstřední. Ale to dnes letí, ne?
Renault Captur – problémy a bezpečnost
Captur je nabitý novými komponenty a technologiemi, ale zdá se, že vše funguje, jak má, protože Captur získal v průzkumu Driver Power vysoké hodnocení spolehlivosti, když se umístil na 31. místě ze 75 nejlepších modelů v žebříčku.
Renault Captur získal při testování od Euro NCAP plné pětihvězdičkové hodnocení a v kategoriích bezpečnosti dospělých osob a ochrany dětí při obsazení vozidla dosáhl dobrých výsledků 96 %, resp. 83 %. Vůz také získal 74 % bodů za bezpečnostní asistenční technologie, a to díky novému balíčku bezpečnostních technologií, který byl přidán při uvedení nejnovějšího modelu.
Podle Renaultu má Captur „nejkomplexnější nabídku asistenčních systémů pro řidiče“ ze všech crossoverů, jejichž cílem je zjednodušit a zvýšit bezpečnost jízdy. Dostupná výbava zahrnuje 360 stupňový kamerový pohled, systém Highway and Traffic Jam Companion, který může pomoci s řízením vozu v určitých situacích, adaptivní tempomat, asistent pro udržování v jízdním pruhu a rozpoznávání dopravních značek.
Captur má také aktualizované autonomní nouzové brzdění, které dokáže rozpoznat cyklisty a chodce.
SUV Renault – základní technické údaje
Motor: zážehový tříválec
Objem: 898 cm3
Výkon: 66 kW (90 k) při 5 000 ot./min.
Točivý moment: 140 Nm při 2 250 ot./min.
Rychlost: 171 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 13 s
Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 6,0-6,2/4,5-4,7/5,1-5,2
Provozní hmotnost: 1 248 kg
Rozměry: 4 122 x 1 778 x 1 566 mm
Rozvor: 2 606 mm
Objem zavazadlového prostoru: 377-455 l/1 235 l