Apple podcasty nebere jako seriózní byznys. Spotify si zatím udusává cestu k tržnímu podcastovému standardu
Podcasty v posledních letech zažívají nevídaný boom a formát klidného poslechu nejrůznějších druhů pořadů (od technologického zaměření přes aktuality až po komediální rozhovory) začíná bavit čím dál více posluchačů.
Zásadním hráčem je v této oblasti Apple, který podcasty prakticky stvořil. Nicméně k tomuto trendu nepřistupuje příliš profesionálně, lépe řečeno byznysově. Oproti tomu Spotify bere celou věc velmi seriózně a může se stát tržním podcastovým standardem.
Jednička v oblasti hudebního streamingu zaujímá velmi zajímavé kroky, co se týče podcastů. Jen za loňský rok, který byl pro Spotify z pohledu podcastového zaměření zcela klíčový, měl utratit více než 400 milionů dolarů, aby koupil tři menší společnosti, jež se na podcasty specializují – Gimlet Media, Anchor FM a Parcast.
Všechny tyto startupy se zaměřovaly zpravidla na produkci podcastů a propojování tvůrců spolu s inzerenty, což je ideální rovnice pro potenciální byznys. Spotify to moc dobře vědělo a stále tuto myšlenku prosazuje – švédská firma podcasty považuje za důležitý byznys a plánuje udělat vše pro to, aby přinášely slušné příjmy.
Co jsou podcasty?
Podcasty jsou zvukové nahrávky, které lze streamovat nebo stahovat přes internet. Obvykle mají formát série a posluchači se mohou k odběru série přihlásit, aby dostávali nové epizody, jakmile budou vydány.
Podcasty se mohou týkat jakéhokoli tématu a jejich rozsah sahá od vzdělávacích přednášek až po komediální pořady.
Podcasty jsou obvykle k dispozici k poslechu prostřednictvím podcastových aplikací v posluchačově telefonu, počítači nebo tabletu.
Aplikace umožňují uživateli vyhledávat podcasty na základě klíčových slov, témat nebo jiných kritérií. Uživatel se pak může přihlásit k odběru podcastových seriálů a epizody se automaticky stáhnou do jeho zařízení.
Podcasty lze poslouchat prostřednictvím sluchátek, reproduktorů v autě a dalších zvukových zařízení. Některé podcasty je možné sledovat také jako videopodcasty nebo webové vysílání.
Mnoho podcastů je k poslechu zdarma, některé však vyžadují předplatné nebo poplatek. Mnoho podcastů má také doprovodné webové stránky nebo účty na sociálních sítích, které posluchačům umožňují komunikovat s podcastem a ostatními posluchači.
Podcasty jsou v posledních letech stále populárnější a představují skvělý způsob, jak si udržet přehled o oblíbených tématech. Ať už se chce člověk dozvědět něco nového, zasmát se, nebo jen zabít čas, svůj podcast si najde každý.
Exkluzivní obsah pro předplatitele
Jednou z nejdůležitějších linek je pro Spotify nabídka exkluzivních podcastů pro předplatitele, kteří si standardně užívají placený poslech hudby. Aktuálně se na platformě objevuje více než půl milionu pořadů, z nichž firma postupně zvyšuje příjmy z reklamy, jež jsou na ně napojeny.
I to je důvod, proč Spotify aktuálně debatuje ohledně sjednání akvizice startupu The Ringer, který je podcastově zaměřený a stojí za ním podnikatel Bill Simmons, jenž je známý v okruhu médií a sportů.
Zatím není potvrzené, zda k nákupu skutečně dojde, nicméně pokud ano, Spotify by do svého portfolia obdrželo dalšího silného hráče a několik exkluzivních pořadů.
Současně půjde o další důležitý impuls pro potenciální posluchače – Spotify totiž na celou věc nahlíží tak, že lidé, kteří mají rádi kvalitní podcasty, jsou více motivovaní přejít k prémiovému balíčku firmy a platit si nejen za pořady, ale také za hudbu.
Prakticky tak jde o win-win situaci. Navíc zcela logickou a z podnikatelského hlediska naprosto ideální.
Apple vede, ale nebude to trvat dlouho
Ačkoliv Spotify tlačí podcasty, co to jde, jedničkou na tomto poli je stále Apple, který podcasty nabízí „zdarma“ prostřednictvím své bezplatné systémové aplikace. Pokud pojede tato vlna ve stejném tempu, nebude to mít dlouhého trvání. Kalifornská firma totiž nebere podcasty jako seriózní byznys a nepřistupuje k nim příliš profesionálně.
Byť mnozí mohou namítat, že Apple v rámci macOS Catalina osamostatnil aplikaci Podcasty, šlo spíše o přehlednost pro uživatele než o náznak byznysového pojetí. A protože jsou podcasty stále brány jako bezplatné s přítomností občasných reklam, Apple tomuto nastavení příliš nevěří.
Dost možná proto, že v reklamní sféře není Apple natolik výrazný a snaží se ji spíše omezovat.
Je otázka, jak by však Apple zareagoval, kdyby se Spotify podařilo The Ringer koupit. Teoreticky by mohl vidět hrozbu a postupné předávání kormidla, což by se mu nemuselo líbit.
Nabízí se také situace, kdy by samotný Apple tlačil prémiové podcasty jako součást jeho směřování v segmentu služeb (Apple TV+, Apple Arcade, Apple News+, Apple Card, iCloud a samozřejmě Apple Music) coby placenou nabídku bez reklam. Pak by to pro Tima Cooka mohlo dávat smysl.